–
Act Svenska Kyrkan
Svenska Kyrkans Internationella Arbete var i många år namnet på den del av Svenska Kyrkan som arbetar med biståndsverksamhet. I samarbete med ACT Alliansen bedriver man utvecklingsarbete, utövar påverkan i internationella rättvisefrågor och utför katastrofinsatser. Kännedomen om arbetet var dock låg och det var svårt att förstå vem avsändaren var. I samband med att organisationen bytte namn till Act Svenska kyrkan fick jag i uppdrag att tillsammans med True North Agency utarbeta den visuella identiteten.
För många givare är det svårt att särskilja de olika organisationerna – rött dominerar många identiteter och var även en viktig färg för Act Svenska kyrkan. Med inspiration från skölden i logon utarbetades ett stringent grafiskt format och gult adderades till färgpaletten. Handritade uttryck och illustrationer symboliserar det kommunikativa huvudbudskapet ”En kamp för liv” och förstärker känslan av agerande.
Resultatet är en identitet som sticker ut, som signalerar hopp och framtidstro för en kyrka som är redo att agera i världens viktiga ödesfrågor.
I samarbete med True North Agency